Skip to main content
Home » Fremtidens havrom » Wave Propulsion tenker nytt om skrogdesign
Sponset

Wave Propulsion er et maritimt konsulentfirma som ble stiftet i 2011, og er ti år. De jobber for å finne ut av hvordan man kan skape den optimale båten.

For å finne ut av det, ser de bakover til vikingene, som seilte over store havområder i slanke strømlinjeformede båter. Når Wave Propulsion skal hente inspirasjon og forbedre dagens ideer, og det er dette designet de bygger videre på.

– Vi ønsker å skape båter med skroglinjer som beveger seg godt i vannet, sier Halfdan Endresen, som er daglig leder i Wave Propulsion.

Halfdan Endresen

Daglig leder i Wave Propulsion

Fremtidens fiskebåt

Nå har de vært med og utviklet skroglinjene på en fullelektrisk røkterbåt for NorCod, som skal brukes i forbindelse med torskeoppdrett.

Røkterbåten er 13,5 meter lang og fullelektrisk. Bredden er 7,5 meter og dybde i riss er 3,05 meter.

Ulvan AS har designet resten av båten. Den er forhåpentligvis klar til testing i august, og sånn at den kan vises frem på næringsmessen Aqua Nor samme måned.

Wave Propulsion AS har også konseptevaluert prosjektet med beregninger av fremdriftspakken.

Båten blir bygget ved Kystteknikk Maritime AS på Frøya i Trøndelag. Det er ABB har levert hele den komplette elektriske løsningen, med batteri og elektrisk installasjon, til arbeidsbåten. Den har to elektromotorer på 85 KW hver.

Båten har lang rekkevidde, er stillegående, beveger seg godt i vannet og bølgene den selv genererer er små.

God linjeføring

Båtene deres lager lite sjø rundt seg. Her har formen på skroget mye å si.

– Stikker båten for dypt, blir det mer bølger, forklarer Endresen.

– Med god linjeføring, får også båten et lavere forbruk, og passasjerene blir mindre sjøsyke fordi båten ligger så godt i vannet.

– Vi ønsker å skape en båt med et skrog som beveger seg godt i vannet, og at bølgene båten selv genererer skal være små. Dette gjør vi ved å skape båter med gode skroglinjer som kan bevege seg effektivt og som tar sjøen godt, sier Endresen.

Båtene til Wave Propulsion lager lite sjø rundt seg. Her har formen på skroget mye å si. Foto Wave Propulsion

Modulært design

Wave Propulsions sitt varemerke er modulært design, og det er dette de vil fokusere på fremover.

– Vi ser for seg en slags legoklossbygging av båtene, hvor vi tegner et skrog vi fyller med utstyr, mens noen andre lager overbygget. Vi beskriver også egenskapene til båten.

– Det er viktig for oss å skape et design som er effektivt og innovativt.

– Hovedkompetansen vår ligger i dimensjonering av fremdriftsanlegg inklusive kalkyle av drivstoff-forbruk og skrogdesign, avslutter Endresen.

FAKTA

Unik kompetanse med lang erfaring fra forskjellige fartøy med tilhørende komponenter

Har som formål å få den mest optimale drivstofføkonomien

Sterkt fokus på fartøyenes sjøegenskaper

Leverer design for multi-skrog, og konsulenttjenester for andre deler av bransjen

Tilbyr konseptdesign med beregninger

Motto: Ingen problem er en for stor utfordring

Medlem av NCE Maritim Cleantech, https://maritimecleantech.no

Tekst: Ingrid Cammermeyer 

Next article