Skip to main content
Home » Innovasjon i havrommet » Kan utgjøre en forskjell på verdensbasis
Sponset

At nye aktører slipper til vil løfte bransjen til å bli mer bærekraftig. Vi må tørre å samarbeide og satse på nykommere, sier Thale Mjåvatn i Microsoft.

Norge er et av de fremste landene i verden når det gjelder innovasjon i maritim sektor. Dette, i kombinasjon med vår høye digitale kompetanse og regjeringens fokus på innovasjon og utvikling i sektoren gir både store og små norske selskaper en mulighet til å være ledende og gjøre en forskjell i verden.

– Hvis norske selskaper tør å samarbeide, satser på nykommere og tar i bruk ny teknologi kan Norge AS virkelig gjøre en forskjell på verdensbasis. Det er så mye spennende som skjer, og mange som satser på nytenkning samtidig som de investerer i miljøvennlige løsninger. I en så fragmentert bransje som havrommet er, er det viktig at vi tør å stå tettere sammen, og finne de løsningene som gagner flere, sier Thale Mjåvatn, leder for Maritim Sektor i Microsoft.

Digitale plattformer og økosystemer

I stedet for å tenke «gjøre selv», men heller samarbeide med en av industriplattformene som finnes, er ifølge Mjåvatn en måte å finne disse løsningene.

— DNV GL har investert kraftig i å bygge en digital industriplattform for havnæring, energi, olje og gass. Plattformen, eller den virtuelle markedsplassen heter Veracity. Her kan man enkelt få tilgang til relevante digitale løsninger for blant annet skip og havner. Dette gjør det enklere for selskaper å både selge og kjøpe tjenester. På denne måten støtter Veracity effektiviseringen av økosystemet. Plattformen kan også brukes som en dataplattform, og med tilgang til Data Scientists fra DNV GL kan selskaper som vanligvis ikke ville hatt muligheten til å utnytte egne data nå, med kombinasjonen av ekstern data, ta bedre beslutninger med et større grunnlag, sier Mjåvatn.

Med kontorer i over 100 land er DNV GL et av Norges mest globale selskaper, og Veracity har fått internasjonal oppmerksomhet som har medført at norske selskaper er gitt en markedsplass utenfor landegrensene.

Startups og tradisjonelle familieeide

Mange av de store norske selskapene i maritim sektor er familieeide selskaper med lange tradisjoner. Og det er en grunn til at de fortsatt er her – de har vært gode på innovasjon.

– Antall oppstartsselskaper innenfor shippingbransjen, Shiptechs, har vokst fra drøyt 100 til over 2000 på få år. Grunnen til dette er en kombinasjon av større fokus på forsøpling i havet og på at man kan gjøre en forskjell, i tillegg til at bransjen har begynt digitaliseringsreisen. — Jeg mener de mer tradisjonsrike selskapene har mye å hente fra å samarbeide tett med oppstartsselskaper. Det beste scenariet er om de store selskapene blir kunder, og tør å teste ut nye løsninger. Et annet selskap som er foroverlent og som satser på digitalisering er Wilhelmsen, med Raa Labs. Investeringene Wilhelmsen har gjort i Dolittle og andre startups viser at Wilhelmsen tør å satse nytt og tenke annerledes.

Trenden vi ser i dag er at oppstartsselskaper ikke bare har fokus på ny teknologi, men også er opptatte av bærekraft og miljø.

– Jeg tror det ikke bare er positivt for effektiviseringen av bransjen at nye aktører får slippe til, men at det også vil være med på å løfte bransjen til å bli mer bærekraftig. Digital Twin-løsningen Dolittle utvikler for Wilhelmsen vil gjøre at skip kan kjøre mer effektivt og miljøvennlig, sier Mjåvatn. Et annet spennende startup å følge med på er Maritime Optima som snart lanserer en løsning som gjør hverdagen enklere for redere og operatører til å ta gode beslutninger, både kommersielle og miljøvennlige.

avatar

Thale Mjåvatn

Leder for Maritim Sektor i Microsoft

Unge talenter og lettere tilgjengelig teknologi gir bedre beslutninger

For å bli mer miljøvennlig må man ta riktige beslutninger til riktig tid. I dag er det lettere enn noensinne å få tilgang til teknologi som gjør dette enklere.

– Det trenger ikke å være så komplisert. I dag er det både enklere og billigere å bruke teknologi for å gjøre bedre beslutninger. Et selskap som imponerer med sin tilnærming er Grieg Star. De både satser på unge nyutdannede, og gjør enkle grep for å tilgjengeliggjøre viktig informasjon for beslutningstakere på skip og til lands, slik at de i tur kan ta gode, datadrevne beslutninger, samt kjøre mer miljøvennlig.

Microsoft er et partnerbasert selskap med intensjoner om å styrke hver person og organisasjon for å oppnå mer. Det samme gjelder havnæring og industrien i sin helhet. Samtidig er Microsoft et selskap som har fokus på positiv innvirkning, og ønsker med spennende initiativer å redusere mengden utslipp i havet.

– Grunnen til at jeg har denne jobben er fordi jeg virkelig ønsker å være med på den digitale transformasjonen av maritim sektor, men også fordi vi virkelig kan gjøre en forskjell her fra Norge, for å gjøre denne viktige industrien mer bærekraftig, gjøre havet renere og verden til et bedre sted.

Av: Andreas Aguilera Myrvold, [email protected]

Next article